26دسامبر 2022- محققان در مطالعه ای که در ژورنال Nutrients منتشر شد، اظهار داشتند: در بیماران مبتلا به چاقی و شاخص کبد چرب بالا(FLI)، یک رژیم غذایی جایگزین بخشی از وعده های غذایی (pMR) می تواند راهی موثر برای کاهش وزن و بهبود پارامترهای متابولیک باشد.

افزایش شیوع چاقی به بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی مرتبط است، از جمله حوادث قلبی عروقی، چربی خون، فشار خون بالا، بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک(MAFLD) و دیابت.بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک،به ذخیره لیپیدها، عمدتاً تری اسیل گلیسرول در کبد، در افرادی که مقادیر قابل توجهی الکل مصرف نمی کنند و در آنها سایر علل استئاتوز، مانند داروها و سموم خاص، وجود نداشته باشد، اطلاق می شود.

مفیدترین درمان در نظر گرفته شده برایMAFLD ، کاهش وزن است. کاهش وزن بدن به میزان 5% با بهبود 25 درصدی استئاتوز و بیش از ده درصدی پسرفت فیبروز کبدی مطابقت دارد. رژیم غذایی کم کالری همراه با ورزش رایج ترین روش مورد استفاده برای درمان چاقی برای افرادی است که قصد دارند در کوتاه مدت حداقل 5 درصد کاهش وزن داشته باشند.

رژیم های غذایی جایگزینی وعده های غذایی جزئی (pMRs) یکی از گزینه های رژیم های کم کالری هستند. برنامه ی جایگزینی وعده غذایی جزئی (PMR) شامل دو وعده غذایی جایگزین وعده غذایی است که غنی شده با ویتامین و مواد معدنی است که معمولاً جایگزین دو وعده ی غذایی در روز می شوند و یک وعده غذایی متعادل دیگر که متشکل از غذاهای معمولی کم انرژی و با مواد مغذی بالا است.

شواهد کمی در مورد رژیم غذایی pMR در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک وجود دارد. برای پر کردن این شکاف دانش، دانیل دی لوئیس از دانشگاه وایادولید در والادولید، اسپانیا و همکارانش قصد داشتند تغییرات در سطوح ترانس آمیناز را پس از رژیم کم کالری pMR در افراد مبتلا به چاقی و شاخص کبد چرب بالا، ارزیابی کنند.

برای این منظور، محققان 606 بیمار چاق با شاخص کبد چرب ≥ 60 را وارد مطالعه کردند. آنها به مدت 3 ماه با رژیم غذایی pMR تحت درمان قرار گرفتند. بیماران به گروه I) آلانین آمینوترانسفرازنرمال،یا گروه II) آلانین آمینوترانسفراز بالا( مساوی یا بیش از 43 یونیت در لیتر)،تقسیم شدند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· وزن بدن، شاخص توده بدن، دور کمر، توده چربی کل، گلوکز ناشتا، فشار خون، کلسترول تام، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL)، انسولین، تری گلیسیرید، شاخصFLI و ارزیابی مدل هموستاز(HOMA-IR) به طور قابل توجهی در کل گروه با رژیم pMR، بدون تفاوت بین گروهI و IIبهبود یافت.

· فعالیت آسپارتات آمینوترانسفراز(AST)، ALT، گاما گلوتامین ترانسفراز(GGT) و نسبتAST/ALT  در هر دو گروه نیز بهبود یافت. این بهبود در گروه دوم معنی‌دارتر بود(تفاوت ها در گروه یک در مقابل گروه دو به این شرح است: ADT(4.8- ±1.8 یونیت در لیتر در مقابل 14.1-±1.9 یونیت در لیتر)، GGT(4.8- ±1.4 یونیت در لیتر در مقابل 37.1-±4.2 یونیت در لیتر)، نسبت AST/ALT(0.04-±0.002 در مقابل 0.19-±0.04 یونیت).

نویسندگان نوشتند: رژیم غذایی pMR برای کاهش وزن اضافی و بهبود داده‌های متابولیک در بیماران چاق مبتلا بهFLI بالا، با سطوح پایهALT طبیعی و بالا، مؤثر است. کاهش آنزیم های کبدی در بیماران با ALT پایه > 43یونیت در لیتر، بیشتر بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/partial-meal-replacement-hypocaloric-diets-helpful-for-weight-loss-and-metabolic-improvement-104629